2011-05-02

Kall början

Det är väl inte den varmaste början på våren måste jag nog tillstå, men det kan ju faktiskt ändra på sig. Idag har sönerna sin första praktik. De ska praktisera på sin gamla dagisplats, många fina minnen poppar upp.
Har inte hunnit läsa klart boken som påbörjats men det ska snart vara avklarat. Tidigare nämnde jag att det lånats 10 nya böcker, måste dock ärligt erkänna att jga tagit mig vatten över huvudet. Vid utlåningen så begränsade jag mig till tre stycken. Visst det blev en skillnad på 7 böcker men man måste ju hinna läsa dem!

Det är mycket som förändrats på biblioteket. Istället för att de som arbetar där ska stå för utlåning och tillbaka lämning så är det självbetjäning! Man får ställa sig framför en dator och klicka in sitt kortnummer, lägga böckerna på en platta och vips så har datorn scannat av titlarna på vad man lånar, väldigt kul faktiskt.
Finns det något negativt med detta? - Kommer det att finnas bibliotekarier kvar i framtiden? Hur blir servicen? Att det är självbetjäning på biblioteket ska underlätta arbetet att finnas till för frågor från allmänheten..

Önskar ER en trevlig måndag!

5 kommentarer:

  1. Vad spännande för killarna! Och för din mamma också, himmel så roligt! :-))
    Visst blir servicen lidande om allt ska datoriseras...jag har alltid frågor till personalen på bibblan, så jag kan inte tro att det ska bli HELT personalfritt, men....
    Kram på dig och så önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Här har man redan börjat dra in på antalet bibliotek sedan år tillbaks. Iofs inte så konstigt då vi oftast skaffar vår litteratur på annat vis idag - massor av pockets, internethandel med pappersvariant och e-boksformat osv. Men jag måste säga att jag är full av beundran för bibliotikariernas förmåga att tänka "utanför lådan". Idag finns det så oerhört många aktiviteter på biblioteken som gör dem till en naturlig samlingspunkt ändå. Datakurser, sagostunder, vernisage och jag vet inte allt. Bra jobbat, tycker jag. Och roligt, då det allt är en speciell känsla och doft över våra biblor. ;)
    Kul för killarna. Hoppas deras dag blir jättebra.

    SvaraRadera
  3. Nu måste jag kolla om det fungerar som det ska!

    SvaraRadera
  4. Hej! Den där scanningsapparaten som finns här på biblioteken står mest och samlar damm. det är få som använder dem. Jag är nog också gammaldags och betjänas hellre av en leende riktig människa av kött och blod. Men självklart kan jag scanna mina böcker själv när det behövs!
    Jag håller på med en riktig tegelsten och håller på att stressa upp mig lite då jag har fyra-fem böcker som väntar...
    Hoppas nu värmen är här snart, jag fryser häcken av mig
    Kramen

    SvaraRadera
  5. Något säger mig att servicen kommer att bli sämre. Biblioteken opersonligare...

    Kram

    SvaraRadera