2010-04-02

Långfredag


Långfredagen blev helgdag i norden på 1600-talet.
Den här dagen firas till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata utanför Jerusalem som är den gamla delen av staden och här sägs den riktiga platsen av Jesu grav vara i Uppståndelsens kyrka.



På långfredagen firas korsvägsandakt till minne av Jesu lidande, det är de 14 etapperna på Jesu väg till Golgata längs Via Dolorosa

Gudstjänsten förläggs ofta till klockan tre på eftermiddagen då det var vid den tidpunkten som Jesus dog (den nionde timmen).



Vilken ofantlig ångest och smärta detta måste ha varit, bära sitt kors medan människorna står och tittar, vetandes att vägen leder fram till den egna döden..



Det skulle vara något för dagens värsta brottslingar.




* * * * * * * * *
Mina söner kom hem förra veckan med en läxa som fick mig att börja fundera över vad skolan lär ut idag. Det har ju varit prat om att minimera religionsämnet eller helt ta bort det, vilket jag personligen ställer mig väldigt frågande till. Det hör ju faktiskt till allmänbildningen att lära sig om religion. Hur man sedan väljer när man blir äldre är ju ett personligt val.
Nå de kom hem med några ihopfästade blad där de skulle ta ut fakta om världens tillkomst som skett ur Big Bang. Jaha sa jag medan jag skummade igenom orden, ska tilläggas att de endast går i 2:an.
Okej om de får läsa om Big Bang teorin men då sitter det på sin plats att även ta upp skapelseberättelsen, vilket inte alls har gjorts..ännu ska tilläggas, förhoppningsvis står den på schemat framöver.
Önskar er alla en bra dag!



2 kommentarer:

  1. Jag tror och hoppas att det kommer att tas upp. Vi pratar om "Big Bang" i åk 3 men också om andra skapelseberättelser. När det gäller ämnet religion så har vi inte längre någon stadskyrka. Däremot tycker jag att det hör till allmändbildningen att man är hyfsat insatt i de stora världsreligionerna. Med tanke på att majoriteten av svenskarna trots allt är kristna bör kristendomen få större plats tycker jag.

    Ha en fin påsk!

    SvaraRadera
  2. Znogge:

    Ja det är det jag menar, tar man upp Big Bang så bör ju skapelseberättelsen också tas upp. Precis det jag tycker =)

    Tack detsamma kram!

    SvaraRadera